Diagnosticul leziunilor vaginale precanceroase

Home » Servicii medicale » Ginecologie » Diagnosticul leziunilor vaginale precanceroase

Cancerul vaginal este rar, reprezintă mai putin de 1% din cancerele din sfera ginecologică și in 50% dintre cazuri apare la femeile de peste 70 de ani.

Acest tip de cancer se dezvolta lent, din leziuni precanceroase ale mucoasei vaginale, denumite neoplazii intraepiteliale vaginale, dupa un model similar cu leziunile colului. Rareori este identificată o leziune izolată și mai frecvent este rezultatul extinderii unei leziuni canceroase sau precanceroase a colului uterin.

Factorii de risc pentru apariția leziunilor vaginale sunt similari cu aceia care favorizează neoplaziile colului: promiscuitatea, începerea activității sexuale la o vârstă fragedă, fumatul și infecția cu virusurile papilloma (HPV). În plus, leziuni ale colului sau condiloame (negi genitali), detectate anterior, predispun la astfel de probleme.

Diagnostic

Simptomele nu sunt prezente de obicei decât în stadii avansate și pot fi reprezentate de: disconfort vaginal, usturimi sau dureri persistente, sângerări care nu se datorează menstruației, modificarea texturii mucoasei vaginale sesizată la toaleta locală, sau sesizarea unei tumori, condilom sau neg la nivelul vaginului. În aceste situații este foarte important să solicitați o consultație la medicul ginecolog.

Cu ajutorul colposcopului se poate efectua o vaginoscopie pentru a evidenția o leziune vaginală suspectată la momentul consultației.

Dacă suspiciunea se confirmă, pacientei i se propune biopsierea, pentru a confirma de certitudine prezența și gradul (profunzimea) acestei leziuni.

Prevenția

Puteți ajuta la prevenția apariției acestor leziuni prin:
Reducerea riscului de a dezvolta infecții HPV transmise sexual:

• Limitați numărul partenerilor. Cu cât numărul partenerilor este mai mare, cu atât crește și riscul de expunere la infecția cu HPV.
  • Folosiți prezervativul. Acesta scade riscul transmiterii HPV, desi nu il elimină în totalitate.
  • Vaccinați-vă împotriva infecției HPV. Copiii și adulții tineri trebuie să ia în considerare acest vaccine, care oferă protecție împotriva tulpinilor HPV care au fost găsite răspunzătoare de marea majoritate a cancerelor tractului genital inferior – col, vagin, vulvă.
  • Consultațiile ginecologice standard, regulate, pe care medical dvs. vi le va indica în funcție de caracteristicile individuale.

Tratamentul
Managementul depinde de gradul neoplaziei si cuprinde monitorizarea, excizia, distrugerea, topice locale antineoplazice sau, mai rar, iradiere. Decizia terapeutică este luată dupa examinarea clinică, vaginoscopică și histologică a leziunii.